Niets bijzonders - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Stef Meijer - WaarBenJij.nu Niets bijzonders - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Stef Meijer - WaarBenJij.nu

Niets bijzonders

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

08 November 2010 | Finland, Kuopio

Het is hier nu sinds een paar dagen gaan sneeuwen wat na veel mislukte pogingen eindelijk ook blijft liggen op straat! Wat veel leuke situaties oplevert.
Klasgenoten vinden ons inmiddels kinderachtig vanwege het sneeuwballen gooien en “schaatsen” op gladde stukken.
De buschauffeur kijkt niet raar op als de bus in een bocht ineens uitbreekt, het lijkt wel alsof hij het expres doet.
Finnen kijken raar op wanneer je met je camera foto’s maakt van die “kleine beetje” sneeuw (er ligt op sommige plekken zo’n 10cm)

Omdat er naast sneeuw de afgelopen dagen weinig bijzonders is gebeurd qua programma, zal ik maar even een gebruikelijke week in Kuopio beschrijven.
• Maandag, als het moet met tegenzin naar school, met ‘s avonds 2 afleveringen Twin Peaks bij Aleksi (Door drukke programma’s met bezoek en school laat ik deze avond vaak schieten)
• Dinsdag, school met als hoogtepunt (sinds 3 weken) glasbewerkingslessen met aansluitend een aflevering van Dexter met klasgenotes Kata en Susa. Tevens van 20:00 tot 22:00 mogelijkheid voor de mannen om de sauna te proberen.
• Woensdag, meestal weinig bijzonders… Vaak de enige vrije doordeweekse avond.
• Donderdag, om 17:30 in de bioscoop kijken naar topfilms uit 2009/2010 (12 films voor €20)
• Vrijdag, begin van een weekend met een gevarieerd programma van uitgaan en feestjes tot uitjes naar Helsinki, (binnenkort) Lapland, Jyväskylä, en hopelijk binnenkort Iittala

Om in de mood te blijven van “gebruikelijke dingen” in Kuopio, de volgende 2 lijstjes.

Je bent te lang in Finland als…..

1. Je door je plastic zakjes zoekt om te zien wat je mee kunt nemen naar de winkel en wat je kunt opofferen aan het afval
2. Het acceptabel is om te lunchen om 11.00 u.
3. Je hal begint te lijken op een schoenenwinkel.
4. Wanneer een vreemdeling op straat naar je glimlacht, je ervan uitgaan dat:
a. Hij dronken is
b. hij krankzinnig is
c. hij al het bovenstaande is
5. Je geen twee keer hoeft na te denken om de natte vaat in de kast te drogen
6. Een vriend vraagt naar je vakantieplannen en je antwoordt: "Oh, ik ga naar Europa!" waarmee je alle andere West-Europese land buiten Scandinavië bedoelt.
7. De reden waarom je de ferry naar Stockholm neemt, is:
a. taxfree wodka
b. taxfree bier
c. feesten ... geen behoefte aan van boord gaan in Stockholm: gewoon omdraaien en weer op de weg terug.
d. al het bovenstaande
8. Je koffieconsumptie meer dan 6 kopjes per dag is, de koffie altijd te slap is als er minder dan 10 schepjes in de pot gaan
9. Je voortaan alle Y’s uitspreekt als een U, alle U’s als een OE en alle V’s als W
10. Je slechte humeur je goede humeur wordt.
11. "Geen commentaar" een gesprek wordt.
12. Je eindelijk stopt met de klas te vragen: “zijn er nog vragen?”
13. Het feit dat het gezamenlijk vermelden van alle v’s en w’s in de telefoongids terecht lijkt.
14. Omhelzen is bestemd voor het seksuele voorspel.
15. Je weet hoe haring op 105 verschillende manieren kan worden bereid.
16. Je haring op 105 manieren eet.
17. Je de sportbroek niet meer als casual kleding beschouwt, maar als semi-formeel.
18. Je een transformatie hebt ondergaan:
a. je instemt met bloedworst (zwart-bloedworst) als voedingsmiddel
b. je instemt met alcohol als voedsel
c. je instemt.
19. Je begrijpt waarom de Finse taal geen toekomstige tijd heeft.
20. Je niet meer hoeft te zoeken naar de plaats van de drukknop om de WC door te trekken.
21. Je niet meer vast komt te zitten in de toiletten omdat je het “verkeerde” kant opdraaien van het slot begrijpt
22. Je mensen niet corrigeert die zeggen MAK Donald’s.
23. Je houdt van Jaffa.
24. Je weet dat een religieuze feestdag betekent “laten we dronken worden”.
25. Je van Salmiakki geniet.
26. Je weet dat als je meer dan 3 kanalen hebt, je beschikt over kabel.
27. Je aanvaardt dat 80 graden in een sauna aan de koude kant is, maar 20 graden buiten ontzettend warm is.
28. Je in een bus gaat staan als er niet 2 plaatsen naast elkaar vrij zijn.
29. Je het winnen van een medaille op het WK IJshockey door Finland minder belangrijk vindt dan het verslaan van Zweden.
30. Je meer dan 50% van je salaris uitgeeft aan alcohol.
31. Het enige paar dat praat in een tram of een bus je altijd irriteert.
32. Je weigert een geheel lege straat over te steken tot het licht op groen springt.
33. Je bent onmiddellijk achterdochtig bent als iemand op straat tegen je begint te praten.
34. Je er geen problemen mee hebt om van iemand geld te vragen als deze een sigaret bietst.
35. Je serieus nadenkt over het vaker dan 3 keer per week bezoeken van de sauna.
36. Je aan het trainen bent voor langlaufen

Is het koud in FInland?

+5 °C Finnen zonnebaden
+2 °C Italiaanse auto's starten niet meer
0 °C Water bevriest
-10°C Finnen gaan wak zwemmen
-18°C Finnen doen de verwarming aan in huis, Amerikaanse auto's starten niet meer
-25°C Te koud om te kussen, Japanse auto's starten niet meer
-35°C Finnen beginnen met buitensporten
-39°C Het is te koud om te denken, Finnen doen hun bovenste knoopje dicht
-52°C Finnen doen hun jas aan
-75°C Eskimo's vluchten uit Alaska, Finnen halen de muts uit de kast
-209°C Stikstof verandert in een vloeistof
-270°C De hel bevriest
-273°C Absolute 0 punt, Finnen beginnen te klagen over de kou

Volgende keer weer wat spectaculairdere dingen in de blog, denk aan sauna verhalen, tovenaars en mannen die achter een zwarte schijf aan vliegen.

voor meer foto's zie: http://tinyurl.com/32auwur

• 08 November 2010 - 21:18

Je Mam:

Kleed je je wel goed? lekker warm en een muts op?

• 09 November 2010 - 15:38

Elja:

Geweldige lijst :P eens kijken of ik er ook een kan opstellen voor me zelf hahahaha geniet van de sneeuw :P:P

• 09 November 2010 - 19:00

Lotte:

man hoe lang ben je wel niet bezig geweest met die lijst. En inderdaad wat een saaie stijger zo zonder ons, ondanks de mooie witte laag. In Nl keldert de temp ook ineens :( brrr ik wou dat ik jouw jas had.
    Ik zit nu trouwens bijna op de camping (Stoetenslagh) heb namelijk stage in Dedemsvaart en heb er even aan gedacht om in de caravan te logeren, maar hebt toch maar een B&B geregeld.
    Daaaag