Geen gezeik, hike! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Stef Meijer - WaarBenJij.nu Geen gezeik, hike! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Stef Meijer - WaarBenJij.nu

Geen gezeik, hike!

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

29 September 2010 | Finland, Kuopio

Inmiddels alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste blog, we hebben voor school eindelijk een opdracht gekregen (die maar 4 dagen duurt) waar je daadwerkelijk thuis wat voor moest doen dus heel veel noemenswaardigs heb ik niet meegemaakt de laatste tijd.
Vandaar dat ik dus maar een weekje had overgeslagen om nu met een blog te komen waar je U tegen zegt!

Vorige week woensdag was het dan eindelijk zover! Mijn eerste Finse sauna.
School heeft 2x per jaar een cottage gehuurd op een schiereilandje in de buurt, hier zit je dan met een man of 50 in een vrij groot huis met aan de waterkant een houtsauna.
In Finland is het gebruikelijk om naakt in de sauna te gaan, mannen onder elkaar, of vrouwen onder elkaar. Het was vrij druk in de sauna dus daar zaten we dan, een stuk of 10 zwetende mannen in de blote kont tegen elkaar gedrukt, heel bijzonder allemaal!
Om de 10 minuten ging je even een aantal minuten naar buiten, om al dan niet een duik te nemen in het heerlijke frisse (lees: ijskoude) meer, om vervolgens weer lekker zij aan zij in de sauna plaats te nemen.
Als er meerdere sauna sessies komen zal ik wel zien of het die avond wel allemaal even gebruikelijk was.

Afgelopen weekend was echt een hele toffe ervaring,

Op vrijdag gingen we met zijn 4en, Peet, Gerben, Kata (een klasgenoot) en ik in de auto van een andere klasgenoot om 13:00 richting Koli, een natuurpark zo'n 150km hiervandaan. Voor een hike van 40km met 2 overnachtingen. De voorspelling was dat het vrij slecht weer zou worden dit weekend maar als we het nu niet zouden doen kwam het er waarschijnlijk toch niet meer van.
Dus om een uur of 16:00 hadden we de tassen op de rug (ik mijn mooie scapino laptoptas die daar niet voor gemaakt is) en vertrokken de wildernis in.
Supermooie wandelpaadjes, er was gewoon wat gras en takjes aan de kant gegooid dus je liep echt in het bos op dikke rotsen en boomwortels, en met het vooruitzicht dat we 40km moesten sjouwen op dat soort paadjes beloofde het wel een heel mooi maar zwaar weekend te worden.
We hadden een plan gemaakt dat we de eerste dag veel kilometers zouden maken zodat we de zaterdag alles lekker rustig aan konden doen en wellicht ergens konden gaan zitten vissen met zelfgemaakte hengels etc. lekker overleven zeg maar.
Helaas bleek dat een beetje te hoog gegrepen dus toen het donker werd terwijl wij in de middle of nowhere waren werden we wel een beetje paniekerig, helemaal omdat we de eerdere kampeerplek al ruim een uur voorbij waren.
Uiteindelijk hebben we in het donker gezocht naar een overnachtingsplek, die we uiteindelijk vonden aan de rand van een meer waarvoor we eerst van het pad af moesten en door de bosjes strompelen. Dus tentjes opgezet (wij hadden er een geleend van een klasgenoot en Peet had samen met Kata (onze medereizigster) een wat professionelere tent) bleek dat onze tent maar 1 stok had, de andere stok was kapot dus moesten we hem vastbinden aan een boom. Wederom, leuk en fris avontuur!
Volgende morgen bleek dat de plek waar wij ons tentje hadden neergezet een heeeeeeeeeeeeel mooi plekje was met een superschoon meer voor de deur.

Dag 2 moesten we nu dus ineens flink aanpoten om de geplande afstand te gaan halen, echter midden op de dag begon het ineens te regenen wat het schema aardig overhoop gooide, we moesten nu namelijk ineens schuilen op de plek waar we eigenlijk op dag 1 wilden overnachten, daar hebben we zo'n 2 uur gezeten met een hevige discussie of we uberhaupt nog wel verder wilden gaan, wetend dat als we bleven we enige luxe hadden aan een sauna en een overdekte vuurplaats. Uiteindelijk zijn we toch maar verder gelopen omdat we anders op zondag 17km moesten lopen en 3 uur rijden om weer terug te komen in Kuopio. Die nacht begon het hard te waaien, regenen en onweren, in een tentje die dus een stok mist is dat niet ideaal, dat was dus een superfijne nacht. Wederom bleek de volgende ochtend dat wij een goede keuze hadden gemaakt, de zon scheen, geweldig groot meer voor de deur. Dat is lekker wakker worden!

Dag 3 moesten we nog een kilometer of 13 lopen voor we eindelijk bij de auto aankwamen, ik had inmiddels beetje last van blaren wat het lopen er niet fijner op maakte (ik liep namelijk op mijn hardloopschoenen, die mij wel vaker blaren geven :D). Die wandeling viel echter reuze mee, was redelijk vlak en het ging best wel snel rond een uur of 19:00 waren we weer lekker warmpjes thuis.

Ik zou het niet zo snel weer doen (met name de 40km) , maar het was een superleuke ervaring!

Voor zover deze blog, volgende week komen mijn ouders op visite, word een leuke actieve week!

voor meer foto's zie:http://tinyurl.com/32auwur

• 29 September 2010 - 11:27

Ronald:

Leuk verhaal Stef en weer mooie foto's.
    Gelukkig zat je in de sauna naast elkaar ipv achter elkaar ;)

• 29 September 2010 - 14:11

Ans:

T is dat de reis geboekt is en ik je nu toch eindelijk weer eens wil knuffelen en knijpen maar anders .............
    Ik doe alvast mijn wandelschoenen aan maar echt zoonlief 40 km wordt t mooi niet.
    Tot gauw !

• 05 Oktober 2010 - 15:30

Lotte:

Veel plezier deze week met papa en mama in Helsinki!
    En kijk even of die auto ook wat voor ons is... hoe zit het daar eigenlijk met de benzineprijs?
    daaaag xx

• 06 Oktober 2010 - 18:56

Jose:

Dapper hoor..... lijkt me erg leuk maar 40 km?? Geniet deze week. groetjes aan Ans en René.

• 06 Oktober 2010 - 19:09

Marijke Enzing:

Leuk om je verhalen te lezen.
    Groetjes aan Ans en Renee.