Down door de countdown - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Stef Meijer - WaarBenJij.nu Down door de countdown - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Stef Meijer - WaarBenJij.nu

Down door de countdown

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

29 Oktober 2010 | Finland, Kuopio

Er zijn weer 2 weken verstreken en er is weer een hoop gebeurd! Tijd dus voor een update.

Het moment dat mijn ouders waren vertrokken begon het aftellen tot het volgende bezoek. Afgelopen zaterdag namelijk kwamen Lotte, Ronald, Tom en Sanne langs in Kuopio.
Half 3 's nachts vertrokken uit Wolvega, 12 uur (+ 1 uur tijdsverschil) later stonden ze met de huurauto voor mijn appartement. De hele planning was door de weerstomstandigheden een beetje overhoop gegooid, het had namelijk die nacht vrij veel gesneeuwd en ook mét spikes rijdt dat niet altijd even makkelijk.
Even snel boodschappen gedaan, het bezoek allemaal een uurtje slapen, snel even eten en toen op pad naar Kata, waar we die avond wat zouden drinken.
Erg gezellig allemaal, al is het wel wat druk met 10 man in zo'n klein kamertje.
Om een uur of 11 uiteindelijk de vrieskou weer in, op weg naar de stad voor het uitgaansleven. Het uitgaan en de lange reis brak uiteindelijk op en dus gingen we maar weer naar huis om wat energie op te bouwen voor de volgende dag (die we ook nodig hadden!)

Er was een ruwe indeling gemaakt voor het verkennen van Kuopio, zondag de natuur en dan maandag de stad. Dus op zondag allemaal de bergschoenen aan, en door de sneeuw op weg naar het nabijgelegen meer, dat wanneer je de juiste route neemt een wandeling is van ongeveer een uur. Uiteraard, met mij als gids ben je niet verzekert van de juiste route, met als uitkomst dat wij er 2,5 uur over deden. Volgende keer loop ik weer fijn achteraan!
'S avonds zouden we uit eten bij Intro, leuk restaurantje, niet te duur en goed eten. Op internet even bevestigd of hij open was en dus wij in de auto op pad naar Intro. Helaas, internet is niet helemaal up-to-date met de openingstijden, uiteindelijk kwamen wij uit bij Amarillo, aan een grote vierkante tafel voor 8 personen waar de afstand zo groot was dat je elkaar slecht kon verstaan. Gelukkig was het eten ERRUG goed en was het gezellig. De zondag hebben we uiteindelijk afgesloten met de meegebrachte spelletjes.

Maandag vroeg op, even langs de bbq plaats waar we actiefoto's wilden met de bijl die nooooooit gestolen wordt. Helaas, de bijl was weg dus er zijn geen actiefoto's gemaakt. Daar gaat het ideale beeld van de Finnen die je met alles kunt vertrouwen.
Auto gratis geparkeerd bij school, en lopend richting de haven. Het zicht was op maandag vrij waardeloos, dus echt veel konden we daar niet zien, al leverde het wel mysterieuze beelden op. Als lunch hadden we bedacht dat we dat mooi op school konden doen, aangezien ik daar elke dag voor €2,60 een heus diner voorgeschoteld krijg leek dit een goedkope optie. Jammer genoeg telt dat tarief alleen voor studenten, buitenstaanders betalen de volle mep, €7,30! Dat was dan de 'goedkope' lunch. De rest van de dag hebben we door het centrum winkel na winkel bezocht met als resultaat mijn nieuwe Finse muts!
's avonds toch maar besloten om nog eens te proberen bij Intro, dit keer met meer geluk. Lekker gegeten, en met een volle maag thuis maar weer spelletjes gespeeld.

Door de vervelende lange reis door de sneeuw van zaterdag, wilde iedereen graag op tijd weg zodat in ieder geval het vliegtuig niet gemist werd. Om half 9 heb ik dus Lotte, Ronald, Tom en Sanne uitgezwaaid, maar niet zonder laatste cadeautje..... Onder de ruitenwisser zat namelijk een parkeerbon, €40,- voor het parkeren binnen de 5 meter van een kruispunt!
Gelukkig verliep de reis voorspoedig en om half 7 's avonds zaten we alweer op skype.

Met nog 52 dagen te gaan (8 weekenden) en verschrikkelijk veel dingen die we nog willen doen moeten we toch wel echt beginnen met dingen plannen.
Checklist:
Hollandse avond
Ijshockey wedstrijd (18 November)
Weekend in cabin van Maarit
Lapland (26 November - 3 December)
Helsinki
Iittala
Sinterklaas
Terugvliegen (21 december)
En tussendoor moeten we ook nog wat aan school doen.......

Ik merk dat ik zo nu en dan al echt aan het aftellen ben. Ben bang dat de laatste 50 dagen ook voorbij vliegen.

voor meer foto's zie: http://tinyurl.com/32auwur

• 29 Oktober 2010 - 16:28

Ans:

en wanneer krijg je nu heimwee dan????????
    of heb je daar geen tijd voor

• 29 Oktober 2010 - 17:40

Elja:

Hej alweer bezoek lucky you :D aftellen haha alles gaat al zo snel. Dus jij gaat naar nederland met kerst :) lekker mijn fam komt hier heen :D en dan zijn jullie dan al klaar of ... leuk om weer verhaal te lezen suc6 met het plannen van al de bezigheden haha groetjes